Rapporterna från USA hör till de intressantaste. Fattigdom och elände i USA har skildrats många gånger förut. Däremot brukar man glömma bort det motstånd som faktiskt finns. Kjörling har till exempel besökt fattiga människor i Philadelphia som organiserar sig sä och slåss för sina rättigheter.....Samtidigt genomsyras boken av optimism och en positiv människosyn. Det går att ändra på saker. Människans verkliga behov är gemenskap och tillsammans skulle vi kunna börja bygga upp en ny värld.
Kalle Holmqvist i Aftonbladet

Hur väljer vi vårt arbete, hur lever vi våra liv, hur hittar vi ett sammanhang? Med de frågorna startar Lennart Kjörling en odyssé genom sociala rörelser och politisk kamp på fyra kontinenter. De brottas med samma frågor, samma misär, samma maktstrukturer och de har liknande kampmetoder. Kjörling har fått vittring på något väsentligt, ett embryo till en folkens globalisering. Hans personliga projekt blir politiskt, och boken igenom kämpar han med att balansera de två, en balansakt som ju vänstern ständigt brottas med.
Anika Agebjörn i Flamman

Läsglädje och upplyftande tankar och inspiration får man om man läser Lennarts nya bok. Sammanhang heter den och det får man på ett sätt som binder livet och världen samman.
Tord Björk

Boken är en fascinerande resa genom alla dessa erfarenheter; reflektioner blandas med direkta reportage. Urholkningen av det svenska välfärdssamhället ingår, den drabbar Lennart direkt när han "går i väggen", blir "utbränd", av sitt starka engagemang och ständiga arbete. Inkomsterna genom åren har inte varit att skryta med, och det svenska skyddsnätet visar sig inte längre existera.....

Nu har han delat med sig av sina erfarenheter i en mycket personlig bok, fylld med viktiga iakttagelser för alla som bryr sig om att ge innehåll till ordet solidaritet.
Bertil Egerö i Veckoblabdet

Det är utmanande och stimulerande att lyssna på Kjörling och sedan gå hem och läsa hans bok där han avslutningsvis skriver "Människor är människors glädje" Han låter Lucinha från MST komma till tals när hon beskriver vad hon anser vara viktigast i de jordlösas kamp och arbete. "Men det viktigaste är att vi skapar vår egen betydelse, vår självkänsla. Vi ger folk detta tillbaka, styrkan att drömma, tänka och planera och skapa sin egen historia. Du kan vara din egen historia" Ord och handlingar som utmanar oss oavsett om vi bor i Sverige, i Brasiliens eller Kenyas slumområden alternativt i världens rikaste land USA. Kampen för bättre villkor hör ihop.
Carlgöran Holm, Karlstads Bokkafé